Kebebasan Belajar dalam Konsep Summerhill dan Kebebasan Berpikir dalam Islam: Suatu Kajian Komparatif

Authors

  • Zacky Al-Ghofir El-Muhtadi Rizal UIN K.H. ABDURRAHMAN WAHID PEKALONGAN

Keywords:

Summerhill, Kebebasan Belajar, Kebebasan Berfikir, Pendidikan Islam

Abstract

This paper analyzes freedom of learning in the Summerhill concept and freedom of thought in Islam through a qualitative comparative study. The purpose of this study is to analyze the similarities and differences between the two concepts of freedom in the context of education and thought. Summerhill, developed by A.S. Neill, offers complete freedom for students to choose subject matter and learning activities, with an emphasis on developing independent individuals through freedom of decision-making. In contrast, in Islam, freedom of thought is seen as a God-given right, yet still bound to moral and spiritual principles set out in divine revelation.  This research utilizes a qualitative comparative study.  The results of this study reveal that although freedom in Summerhill and freedom of thought in Islam have some similarities in terms of encouraging individual development, they differ in the way such freedom is regulated and applied.  An understanding of these two concepts provides deeper insights into how freedom can be understood and applied in education to form independent and socially, morally and spiritually responsible individuals.

References

Adi, H. M. M. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Toleransi dalam Kegiatan Bahs Al-Masāil di Pesantren Tradisional. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 3(1), 20–32. https://doi.org/10.46963/asatiza.v3i1.438

Agus Purnomo, Maria kanusta, F. (2022). Model Pembelajaran Tematik Demokratik Buku Ajar Matakuliah: IPA1, IPA 2, IPA 3. R.A.De.Rozarie.

Amelia, R., Rohman, S. M. N., & Bakar, M. Y. A. (2024). Telisik Perspektif Filsafat Rekonstruksionisme Dalam Ruang Lingkup Pendidikan Islam. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54. https://doi.org/10.8734/CAUSA.v1i2.365

Darani, N. P. (2021). Kewajiban Menuntut Ilmu dalam Perspektif Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(1), 133–144. https://doi.org/10.15575/jra.v1i1.14345

Dewi, R. P. (2024). Kembali ke Filsafat : Merenungkan Arah Pendidikan Indonesia Kembali ke Filsafat : Merenungkan Arah Pendidikan Indonesia Oleh : Ratri Purnama Dewi. Researchgate.Net.

Efendi, F. (2023). Esensi Pendidikan Merdeka ( Kajian Terhadap Pemikiran Pendidikan Alexander Sutherland Neill ). Khafi Journal, 1, 23–34.

Fatkhurrahman. (2015). Humanisme Perspektif Islam dan Barat. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 15(1), 24–31. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/mq/article/view/901/475

Fatonah, S. (2009). Konsep Penangganan Anak Bermasalah Menurut Alexander Sutherland Neill Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. 7–10.

Ginting, D. R. (2023). Jadi Diri Manusia Dalam Pendidikan Islam. ALACRITY : Journal of Education, 3(2), 66–80. https://doi.org/10.52121/alacrity.v3i2.165

Keeble-ramsay, D. (2016). Inspection at Summerhill. Revista Hipótese, 150–173.

Mubaroq, A. I., Maulana, A., Basri, H., & Sya’bani, M. A. Y. (2022). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Kiai Haji Ahmad Dahlan. Tamaddun: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keagamaan, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.52266/tadjid.v6i1.812

Mustopiyah, A. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Kurikulum. 3.

Neil, A. S. (2007). Summerhill School: Pendidikan Alternatif yang Membebaskan (A. Prihantoro (ed.)). Serambi Ilmu.

Palmer, J. A. (2024). Para Filsuf yang Mempengaruhi Dunai Pendidikan Kita 1 3 (Biografi, Pemikiran, dan Pengaruhnya) (Rusdianto (ed.)). IRCiSoD.

Putri, M. D., & Diana, P. (2024). Membentuk Karakter Peserta Didik yang Berilmu dan Bertaqwa. 2(3).

Sahadat, J. (1997). Islamic education: A challenge to conscience. American Journal of Islamic Social Sciences, 14(4), 19–34.

Saputra, H. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning)” Hardika. Pendidikan Inovatif, April, 262. http://repository.uin-malang.ac.id/4643/

Setiawan, M. A., & Asyiqien, M. Z. (2019). Urgensi Akal Menurut Al Qur’an Dan Implikasinya Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(01), 35–52. https://doi.org/10.33367/ji.v9i01.965

Setiyadi, A. C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisasi. At-Ta’dib, 7(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v7i2.74

Siswadi, G. A., & Murtiningsih, R. S. (2024). Revolusi Pendidikan Berbasis Kebebasan Dan Demokrasi Dalam Pandangan Alexander Sutherland Neill Dan Relevansinya Dengan Konsep Merdeka Belajar Di Indonesia. Hapakat : Jurnal Hasil Penelitan, 3, 15–30. https://doi.org/10.33363/hpkt.v3i1.1188

Stott, L. (1984). Children Have Duties Summerhill revisited. McGill Journal of Education, 19(1), 53–63. https://mje.mcgill.ca/article/view/7546

Sudrajat, A., & Sufiyana, A. Z. (2023). Sumber Filsafat Islam: Wahyu, Akal, Dan Indera. Tinta, 5(1), 73–82.

Suyitno. (2018). Metode Penelitian Kualitatif konsep, Prinsi dan Operasionalnya (A. Tanzeh (ed.)). Akademia Pustaka.

Torres Fernández, A. (2024). Tawhid and Islamic Philosophy: Exploring the Unity of God in Islamic Logic. An-Nahdlah: Journal of Islamic Studies, 1(2), 85–114. https://www.annahdlah-journal.com/index.php/an-nahdlah/article/view/6

Zahra, A. S., Widad, S., Salsabila, I. A., & Bakar, M. Y. A. (2024). Integrasi Tarbiyah , Talim dan Ta ’ dib : Pilar Utama Pendidikan Islam. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(6), 33–48. https://doi.org/10.61722/jmia.v1i6.2819

Published

2025-08-05

How to Cite

Zacky Al-Ghofir El-Muhtadi Rizal. (2025). Kebebasan Belajar dalam Konsep Summerhill dan Kebebasan Berpikir dalam Islam: Suatu Kajian Komparatif. Educativa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 18–25. Retrieved from https://www.ejournal.staibrebes.ac.id/index.php/educativa/article/view/100